sunnuntai 12. heinäkuuta 2009

Loki 10.7.-12.7. Helsinki-Porkkala-Helsinki

Lähdimme viikonlopun kestävälle purjehdukselle suuntana länsi ja määränpäänä Porkkalanniemi. Perjantai-illan vaisuissa tuulissa ajelimme lähinnä koneella yöpymään jo tutuksi tulleeseen Isoon Vasikkasaareen, grillasimme makkarat ja maissit ja vetäydyimme nukkumaan.

Lauantai-iltapäivälle oli luvattu ukkoskuuroja, ja niinpä päätimme lähteä liikkeelle auringonnousun aikoihin klo 4:30. Tuuli laiskasti, mutta kiirettähän meillä ei ollut, joten pian saarelta lähdettyämme sammutimme moottorin ja annoimme tuulen viedä venettä hiljalleen eteenpäin. Suvisaariston ja Pentalan ohitettuamme seurailimme lähempänä mannerta kulkevaa väylää ja rantauduimme Porkkalassa Lähteelän satamaan noin 9:30. Lyhyet yöunet painoivat silmiä, ja niinpä päivä kului lähinnä satamassa löhöillen. Satamassa palvelu pelasi: kioskinpitäjä tarjosi ystävällisesti luettavaksemme tuoreen Hesarin. Illalla paistoimme lettuja. Sade alkoi vasta yöllä, ja sen ropina tuuditti Merituulian miehistön makoisaan uunen.

Sunnuntaiaamu oli aurinkoinen, ja lähdimme virkeinä liikkeelle klo 8:30. Moottori teki yllättäen tenän sadan metrin päässä satamasta - loppumatkan olimme kokonaan purjeiden varassa. Tuuli yltyi nopeasti kohtalaiseksi, sadepilviä alkoi kerääntymään ympärille, ja kapteenin kasvoille ilmestyi huolestunut ryppy. Keli näytti sen verran arvaamattomalta, että kaivoimme valmiiksi ankkurin esiin, jos joutuisimme jäämään jonkin saaren suojaan odottelemaan parempaa säätä. Varovaisella purjeiden käytöllä matka alkoi sujumaan, ja myötäisissä tuulissa veneemme eteni mukavaa 4-5 solmun vauhtia. Paluumatkalle valitsimme ulomman väylän, vedimme fokan isopurjeen seuraksi ja vauhti parani 5-6 solmuun. Merisatamaa lähestyttäessä pilvet vähitellen hälvenivät ja suotuisat tuulet riittivät perille saakka. Saavuimme kotisatamaan klo 13:30.